Manipulace

30. března 2015 v 22:41 | Maryška |  Nad čím přemýšlím
Už pár let užívám jednu potravinu, kterou moc chválím. Říkejme ji třeba ABC. Kdykoliv si ji objednám, přijde mi poštou v balíku, a s ní, povinně, pár dopisů. Motivačních dopisů. Neprodává se totiž v běžném obchodě, ale formou Multi- Level Marketingu, čili MLM. Jeho princip se poprvé objevil ve 20. letech minulého století. Tenkrát byl v USA zakázán prodej a výroba alkoholu.

Ziskuchtiví gangsteři přemýšleli, jak přes hranice do USA propašovat co nejvíce alkoholu, až jednoho z nich napadla geniální myšlenka. Začal odměňovat pašeráky nejen podle množství propašovaného alkoholu, ale i za zatažení dalších kompliců do tohoto obchodu. Za několik let se ukázalo, že se prodává mnohem víc alkoholu, než před zákazem. Mafiánským bossům nadpozemsky stouply zisky a byl vynalezen chytrý a spolehlivý systém prodeje.
Oněch pár, většinou dva až tři dopisy v balíku, mne chtějí znovu a znovu přesvědčit, abych se do MLM zapojila, a stala se úspěšným prodejcem. Pokaždé dopisy přečtu a řeknu si: děkuji, nechci. Ale nikdy jsem si neuměla přesně říct, proč vlastně nechci. Proč opovrhuji šancí vydělávat obrovské peníze, jaké jsou mi nabízeny, a chodím jako telátko každý den do úplně obyčejnské práce.
Až před pár dny jsem na to přišla. Jsou někdy takové světlé chvilky. Stačí malý impuls, snad jenom impulzíček, vám se rozsvítí v hlavě, a najednou víte to, co jste léta možná tušili, ale neuměli pojmenovat. Tak jsem přišla na to, že důvodem mé nedůvěry je docela podstatná věc: mazání mozku. Přečetla jsem si znovu a znovu dopisy, jeden od majitele a druhý od vrchního ředitele firmy, a zamyslela se: jaktože jsem to neviděla dřív? Vždyť to je TAK OKATÉ!
Odcituju několik vět pana ředitele:
"… mám v diáři pětatřicet VÝLETŮ S KVALITOU. Přijedu za vámi, ukážu vám, kde hledat trvalou konkurenční výhodu na trhu funkčních potravin, a vy máte možnost ptát se na cokoliv, v souvislosti s ABC. Setkání je otevřené, tok informací nechť je obousměrný. Záměrem je DISKUZE, NE DIKTÁT, nejde mi jen o to NALÍT TO do vás…"
Kdo má potřebu zdůrazňovat, že vám rozhodně nechce nic diktovat? No přece ten, kdo přesně tenhle záměr má! A dále pokračuje:
"… bude řeč o zdánlivě nedůležitých detailech, tak se budeme vracet do nadhledu žitelné reality…"
Měla bych se tedy zamyslet, jestli žiju v žitelné realitě, nebo v nějaké nežitelné. Bude to nejspíš slovník prodejců, kterým chtějí obyčejnému člověku naznačit, že doba je strašná, a bez potraviny ABC nelze žít. Leda živořit. Něco jako "Tady je svět ještě v pořádku!" což je reklama už nevím odkud.
O jaký nadhled té správné, tedy žitelné, reality jde, to by mi asi vysvětlili, až bych se rozhodla opustit tu mou současnou, tedy nežitelnou realitu.
Následovalo několik rad, jak propagovat cestovní balení produktu ABC, a závěrem uvedl pan ředitel tuto větu:
"Milí přátelé, nevím, na co se mě na VÝLETECH S KVALITOU budete ptát, ale vím, co vám chci dát. Důvěru v nejkvalitnější potraviny ABC pro nás, civilizací zaskočené obyčejné lidi."
Nikdy jsem toho pána neviděla, ani on mě ne, nejsem tudíž žádný jeho přítel. Pravděpodobně zvolil familiárnější tón, aby se mi, obyčejnému člověku, ještě k tomu zaskočenému civilizací, přiblížil.
Majitel společnosti, ještě důležitější pán, sepsal též svůj dopis, který mi měl ukázat tu správnou cestu. A byl v něm ještě žoviálnější, než ředitel. Popsal historku ze semináře aplikované rétoriky (v překladu vědecké zkoumání řečnického umění):
"… na semináři byl prostor pro osobní otázky, jedna z nich mi utkvěla v hlavě. Zněla takto: na co se můžeme ve firmě ABC těšit příští rok? Odpověděl jsem, že na nové, čerstvé úhly pohledu na MLM, a dále jsem to nerozebíral. O to milejší bylo překvapení, když na konci semináře ona osoba vyzdvihla právě tuto myšlenku s tím, že byla jejím největším BLIK…"
Lépe by to neřekl ani Klaus, a to by mohl vyučovat narcismus jako předmět na nejvyšší škole. Dále pan majitel pokračoval:
"Proč mě to potěšilo? Protože přesně o tom byla naše rétorika! My se neučili novým TRIKŮM či MANIPULACÍM. Nám nešlo o to, ovlivnit nováčky na vstupních seminářích, ale…"
Když mu o to nešlo, proč to potřebuje zdůrazňovat velkým písmem? Čtu dál, abych věděla, o co mu teda šlo:
"… šlo o to, pohnout sama sebe… nabídnout nováčkům nové nás…"
Aha, staré dobré pravidlo- když chceš něco změnit, změň nejdřív sám sebe. Ale já se přiznám, podezřívám je z něčeho jiného. Říkají - obchody upadají, dělejte něco! Jenže obyčejné prodejce, ze kterých velcí bossové žijí, si nemohou rozházet, to by nedělalo dobrou krev, takže to řeknou takhle fikaně. Další větě jsem opět nerozuměla:
"Proto jsme staré dobré poselství oblékali do nového a přitom lapali po dechu, jak je to staré poselství krásné."
Když je staré pořád krásné, až se tají dech, proč mu dávat nový oblek? Chtějí snad zákazníka ošálit?
Metody MLM jsou perfektně propracované, to je známo, existuje k nim spousta literatury, ale pan majitel nabízí svou vlastní učebnici MLM, a slibuje, že napřesrok ji vydá v novém, a tedy svěžím hávu… holt, kdo nemá nový háv, jde pod kytky.
S poslední výzvou "zapálený laik zmůže víc než vyhořelý profesionál," nelze než souhlasit, bude to ten vzkaz pro nováčky, kterým je nechtějí ovlivnit.

Mým zamyšlením jsem nechtěla pomluvit konkrétní výrobek, vždyť ho užívám, a dokonce ho i velmi chválím. Chtěla jsem jen upozornit na to, že manipulaci by se měl člověk naučit rozeznávat. Budu tedy postupovat následovně: ABC si znovu zakoupím, možná ho i prodám nějakému svému známému, ale rozhodně ho nebudu přesvědčovat o žitelné realitě, ani o člověku, zaskočeném civilizací, a už vůbec TO do něho nebudu nalívat. Ani jedno totiž není pravda. Protože pravda a lež- to je to, oč tu běží, co říkáš, Brute?
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 m. | E-mail | Web | 31. března 2015 v 9:57 | Reagovat

Asi bych jim jen pro srandu zkusila napsat dopis, něco ve stylu, že jejich výrobek kupuju už dlouhou dobu a jsem s ním maximálně spokojená, ale jestli mi ještě jednou pošlou podobně vlezlej dopis, tak už si ho nekoupím, kdybych měla hlady padat/poďobaná chodit/být plešatá (nevím, na co je zaměřený :D). Schválně, co by na to řekli.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama